יום שלישי, 12 בנובמבר 2013

מכבש הלחצים של הלחץ החברתי

נזדמן לי לקרוא שתי כתבות של שתי נשים אשר נחשבות לפחות בעיני רבים כמובילות דעה או כבעלות דעה.
שתיהן התייחסו למושג מכבש לחצים ולחץ חברתי.

הנקה
אחת דברה על מכבש הלחצים המופעל על אשה שלא מניקה את ילדיה וקראה לזה 'טרור הנקה' תוך שהיא מתפתלת בתוך מילותיה על מנת להצדיק את המושג העקום הזה שבעצם הוא לא מופנה כלפי נשים אלא כלפי "החברה" (הפטריאכלית כמובן), אותה "חברה" שבה בעת מואשמת על ידי אותה כותבת בהחפצת השדיים כאבר מיני.
מאידך הדוגמא שנתנה לאותו 'טרור הנקה' היתה של אשה שהעירה לה על כך שאיננה מניקה את תינוקה הצעיר (כבן חודשיים). כלומר נציגת החברה הפטריאכלית שהפעילה כלפיה טרור הנקה היא אשה.

ובכן, זה לא טרור.
טרור זה כאשר את מאוימת ברמה של אימה, שתוק, אובדן היכולת לחשוב באופן צלול מתוך פחד. כאשר את מאוימת פיזית. כאשר עפים סביבך טילים או כאשר גבר גדל מידות מביט בך בחצי עין ומודיע לך חגיגית שהוא יודע היכן אביך גר, ומהי כתובת ילדייך בבואו לדרוש ממך משהו. זה טרור.
הערה לאם שמתכחשת לגופה, לצרכים בסיסיים של ילדיה אשר משתייכים עד כמה שבדקתי לאחרונה למשפחת היונקים, ויילודיה אמורים לינוק באופן טבעי, באופן הגיוני, באופן ביולוגי ובכל אופן אחר, איננה טרור.
תזכורת לאמהות שמעבר להיותן בנות אדם נאורות ותרבותיות, או בטרם היותן כאלה – עליהן להיניק את ילדיהן - לא כי זה עונש, לא כי זה גזירת גורל אלא כי הלב הפועם תפקידו להזרים את הדם לכל אברי הגוף – גם אם לא בא לו. תזכורת כזו איננה טרור.
מה שכן זה בהחלט לא עניינו של אף אחד להעיר לאחר הערות מכל סוג, ובכך גם הנכתב כאן מקצתו בחטא, מקצתו מכיוון שאין הדברים מופנים לאשה ספציפית (ויסלחו לי הקוראים שמזהים את הכותבת) אלא אל כל אשה.

עם זאת, גם בטבע יש שנקבה שהמליטה (נשים כידוע לא ממליטות אלא יולדות – ואולי לכן הן פטורות מהנקה) מתכחשת לגוריה. ברוב המקרים האלה נגזר גורל הגור (שזה משהו אחר לחלוטין מילד או תינוק) למות.
אם כי קורה שאת הגור הנולד מאמצת נקבה אחרת, כזו שיכולה להיניק (מעניין שגם ממליטות וגם יולדות מיניקות) ומצילה את חייו.
זה המקרה המתואר שבו אשה אחת מנסה להציל את הילד של אשה אחרת מהבקבוק, ולהעלות אצל המבקבקת את רגשותיה הקדומים אשר למרבה הצער מעלים אצלה אשמה ומעצימים את אותה אלימות שמתחסדת לומר – טרור.

נישואין
השניה מדברת על הנישואין ומתפלאת על כך שדווקא הגברים והנשים החד מיניים, מבקשים להסדיר את זוגיותם במוסד הנישואין אשר אבד עליו הכלח.
המושג לחץ חברתי עלה בדבריה וכאן מתפלא הכותב על ההיתממות של הכותבת הנכבדה, כאילו איננה יודעת שזה בדיוק העניין, שהלחץ החברתי המקבל ומאשר את הנישואין כהליך נכון, כגושפנקא חברתית הוא שדוחף את אלה אל ההכרה הזוגית , לכאורה שנישואין מאשרים את הסכמת החברה לזוגיות מסוג זה.
אין תימה שכך הוא, כאשר אג'נדה ולא חשוב איזו אג'נדה מאבדת את תקפותה ואת כוחה במקום אחד או באופן כללי, אלה שהתנגדו לה כמו מאמצים אותה על מנת לשמר אותה. כך חד מיניים מאמצים את מוסד הנישואין שמראש הוא עקום ובא לסדר את העניינים בעולם של גברים הנושאים נשים על כפיים ומסדרים ענייני בעלות בינם לבין עצמם, כך קיבוצים שלכאורה דגלו בתפישה סוציאליסטית ונכנעו לתפישה הקפיטליסטית (מה שנקרא הפרטה), הופכים להיות יותר ויותר קפיטליסטים כשהקפיטליזם מתמסמס אל עידן אחר, שכן הפירמידה של "השוק החופשי" מתפוררת.

מכבש הלחצים והלחץ החברתי
מכבש הלחצים והלחץ החברתי אם כך הם מושגים שליליים אשר מאפשרים לזו להתחסד ולו להיתמם וכל זה על שום מה?
על שום זכותה של האחת לזעוק חמס שמישהי העירה לה על אובדן נקביותה והפגיעה בצאצאיה (אשר גדלו להיות לאנשים לתפארת אשר נזקי חוסר ההנקה מוסתרים היטב כל כך שלא רופאים ולא פסיכולוגים יזהו אותם) וזכותה של השניה לתמוה על המובן מאליו.

אותו מכבש לחצים ואותו לחץ חברתי נמצאים חיוביים ביותר כאשר מתאגדות נשים על זכותם, ולא חשוב מהי הזכות, אם להיניק בציבור ואם ללבוש בגדים של שרמוטות ולהתפלא שגברים מתייחסים אליהם כפי לבושן.

ומכאן, זה לא מכבש הלחצים, זה לא הלחץ החברתי. זה תהליכים שמתרחשים ממילא, וכל הניסיונות להגן על דרך זו או אחרת משקלם כקליפת השום.
ומדוע נכתבו הדברים האלה?
התכחשות לצאצאים בדמות אי הנקה, התכחשות לזוגיות בדמות נישואין (כאילו שהטקס והבעלות יצילו או יחריבו את הזוגיות), התכחשות לתפקיד הראשי של ההורות – דאגה לטובת הילד לפני הכל – וזה בא לידי ביטוי בשליחת הילדים הרכים מהבית למשל וכל עניין בתי הסהר שנקראים בתי ספר, כל אלה טוב שיהיו בחלונות הראווה של המחשבה האנושית ולא מוסתרים מאחורי קשקושים מילוליים שכל תפקידם להסיט את המבט הישר ולעקם את השכל הישר מהטבע, מטבעו של האדם כיצור חי, להפריד את השכל מהגוף החי.
ואם חוטא הכותב במה שהוא מלין עליו, הרי שהצטרף לספירלת הטמטום האנושי – בה מילים חשובות מערסול והענקת מזון מתאים ליונק – אנוש וחיה.


---

תודות





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה