יום שבת, 21 ביוני 2014

חל"ב (חינוך ולימוד ביתי)

ששה מפגשים בנושא
חינוך ולימוד ביתי
מנחה: צפריר שפרון


מפגש ראשון: מבט מחודש על התפתחות הילד -
התאוריות שנוצרו על התפתחות הילד נובעות מההקשר התרבותי בו הן נוצרו.
ניתן לשרטט קוים שונים לחניכת הילד הגדל והמתפתח:
  • התבוננות בילדים עצמם.
  • בחינה מחודשת של המובן מאליו - אותם אמונות וערכים עליהם חונכנו.
  • יצירת סביבה מתאימה יותר לשלבי ההתפתחות השונים.


מפגש שני: למידה -
תפישה רווחת היא שלמידה היא עניין פורמלי, שרירותי, מלאכותי ומוגדר. שינוי מנקודת המבט מציע התייחסות על פיה כל מהלך חיינו הוא אירוע למידה מתמשך:
  • משמעות הלמידה בחיי כולנו - מבוגרים וילדים כאחד.
  • מיתוסים נפוצים הקשורים בלמידה.
  • טכניקות הלמידה הטבעיות.
  • עקרון הלמידה העצמית.


מפגש שלישי: קריאה, כתיבה, חשבון, שפה -
הערוצים האלה לתקשורת בין בני האדם, נמצאים בבסיס התרבות שלנו, שאיפתנו היא שילדינו יהיו מיומנים בהם.
  • ההקשרים הרחבים בהם קשורים נושאים אלה בכל מהלך חיינו.
  • מיתוסים הקשורים ללמידת נושאים אלו.
  • עקרון הלמידה העצמית.
  • אחריות אישית של הלומד.


מפגש רביעי: חיי המשפחה -
הורים המחנכים את ילדיהם בבית נדרשים לקחת אחריות על תחומים שונים בחיי ילדיהם, אשר במקרים רבים נהוג להפקיד בידי "מומחים". מכך, לעתים חשים ההורים המחנכים בבית כי אינם מקצועיים, או מוכשרים למלא את תפקידם. כאן, נמצאת התשובה בהורים עצמם אשר רשאים ללמוד מילדיהם את הורותם המתחדשת.
  • הורים כמנהיגים ומתווי דרך.
  • יצירת אוירה משפחתית אוהדת.
  • תמיכה ולווי של עוד היבטים בחיי הילד: ההיבט ההתפתחותי, הלימודי, הרגשי, הגופני.


מפגש חמישי: זוגיות -
החלוציות של מעשה החינוך הביתי עשויה להערים קשיים רבים. תפקיד מכריע ניתן לתמיכה ההדדית של בני הזוג השותפים האינטימיים גם לחניכה עצמית וחניכת הילדים.
  • יסוד האב (הזכר) והאם (הנקבה) במשפחה.
  • המאבקים הנמצאים בבסיס הזוגיות שלנו.
  • הדרכים ליצירת מטרות משותפות.
  • הדרך לאפשר לכל אחד מבני הזוג את חלקו/ה בחניכת הילד.


מפגש שישי: חברה וחברות -
אחת השאלות הנפוצות המונחות לפתח המחנכים בבית היא
"מה עם חברה?".
מהם הצרכים החברתיים של הילד? האם המסגרות החברתיות המוכרות מספקות את התנאים המתאימים? מה הם הצרכים החברתיים שלנו ההורים? כל אלה שאלות שכל מחנך בבית נדרש לתת עליהם את התשובות.
·         בדידות.
·         אינטימיות.
·         יחסי גומלין: עצמאות וערבות.
·         מקום היחיד כמרכז היחד.
·         המעגל הרחב - התודעה הקולקטיבית וזו האישית.




כל מפגש מתחיל מהרצאה קצרה, לאחריה מתקיים דיון בהיבטים השונים של הנושא כפי שיעלו מהקהל.

המפגשים יערכו אחת לחודש.
אורך המפגש - כשלוש שעות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה